The journey ends… Home sweet home! - Reisverslag uit Waddinxveen, Nederland van Renate Enthoven - WaarBenJij.nu The journey ends… Home sweet home! - Reisverslag uit Waddinxveen, Nederland van Renate Enthoven - WaarBenJij.nu

The journey ends… Home sweet home!

Door: Renate

Blijf op de hoogte en volg Renate

16 Januari 2014 | Nederland, Waddinxveen

Daar is die dan… Het heeft weer even op zich laten wachten, maar door alle drukte van de laatste maand heb ik geen tijd gehad om tussendoor even een update te geven. Als jullie goed mijn laatste blog hebben gelezen weten jullie dat ik onderhand al weer in het koude kikkerlandje ben dat Nederland heet, maar ik wilde toch nog even goed afsluiten met mijn laatste blog van mijn Nieuw Zeeland avontuur! Voor de mensen die gaan vragen hoe het was, ik zou het volgende gaan antwoorden:
‘Het was een onbeschrijfelijk mooie ervaring die ik voor geen goud had willen missen. Woorden als leuk, gaaf, vet, awesome, mooi en amazing, schieten te kort om het afgelopen half jaar te kunnen beschrijven.’

Nu ik mijn blog aan het schrijven ben en aan het bedenken ben wat ik hier allemaal in wil gaan zetten, ben ik bang dat dit nog wel eens een heel lang verhaal zou kunnen gaan worden. Gelukkig kreeg ik vaak positieve reacties op mijn blog, dus dan ga ik er maar vanuit dat jullie het leuk vonden om te lezen.

In mijn laatste blog ben ik geëindigd met het afscheid nemen van Wanaka en mijn vrienden in Wanaka. Ik kan nu al vertellen, Wanaka is toch wel echt een van de mooiste plekjes van Nieuw Zeeland en heeft ook een speciaal plekje in mijn hart gekregen. Door het reizen merk ik pas wat voor een mooie tijd ik heb gehad in Wanaka.

Een van de eerste high lights van het reizen in het zuidereiland was het nemen van de Tranz Alpine Train van Greymouth naar Christchurch. Deze trein was geen normale trein. Nou ja, de trein was wel normaal, maar de route die de trein nam was een beetje ongewoon. Deze treinreis staat bekend om de mooiste uitzichten en niets is minder waar. De trein neemt je mee tussen de bergen van de west kust naar de oost kust. Super mooie reis, waarbij ik eigenlijk in de trein wilde blijven zitten om weer terug te gaan en het allemaal nog een keer te ervaren. Een andere high light was het kajakken met een guided tour in Abel Tasman National Park. Ik keek al een tijdje uit naar deze tour. Abel Tasman staat namelijk bekend als een van de mooiere stukjes van Nieuw Zeeland. Ik kan dit nu zeker beamen. Naast de mooie uitzichten heb ik ook veel wild life gespot: zeehonden (en jonge zeehondjes), pinguïns en veel verschillende vogel soorten. Een leuke bijkomstigheid aan deze kajak trip is dat we met een oneven aantal waren en ik dus met de tour guide in een kajak mocht. Heerlijk relaxt kajakken dus! :P

Kan je je voorstellen om kerst te vieren op het strand met 25 graden? Niet? Ik kon me dit ook niet voorstellen, maar toch is het in NZ elk jaar zo! Op eerste kerstdag was ik in Nelson, een stad aan de noordkust van het zuidereiland. Ik heb zeker mijn best gedaan om er een mooie kerst van te maken, maar een bezoek aan het strand is niet echt mijn idee van kerst. ’s Avonds had ik helaas geen kerstdiner bij … *NAAM RESTAURANT IN OOSTENRIJK* … in Oostenrijk, maar een potluck BBQ in mijn hostel. Bij een potluck neemt iedereen wat eten mee en kan iedereen genieten van elkaars creaties. Een hele andere manier van kerst vieren, maar het was zeker een leuke ervaring.

South Island route:
Wanaka --> Franz Josef --> Greymouth --> Christchurch --> Kaikoura --> Motueka --> Nelson --> Wellington
(Snap je niks van al deze namen? Ik raad je aan om er even een kaart van Nieuw Zeeland erbij te pakken. Google Maps doet het ook altijd goed)

Op 27 december ben ik vanuit Windy Wellington (deze bijnaam heeft Wellington te danken aan het feit dat er ongeveer het hele jaar door super veel wind door de stad heen ruist) naar Sydney gevlogen. Eenmaal aangekomen in Sydney kon ik mijn ogen bijna niet geloven… Die stad is mega groot. Mijn hostel had een super goed uitzicht op de twee top attracties van Sydney: Opera House & Harbour Bridge. Geen verkeerde locatie al zeg ik het zelf. In Sydney ben ik lekker veel touristische dingen gaan doen: met de ferry naar Manly, naar de Taronga Zoo, Opera House en Harbour Bridge by night, Darling Harbour, Bondi Beach, en nog veel meer. De eerste paar dagen moest ik het alleen overleven, maar op 30 december kreeg ik gezelschap van Elsa en Elleke. Samen met deze meiden en met een paar vrienden uit New Castle, zijn we oud en nieuw gaan vieren. Dit deden we niet op zo maar een locatie, dit deden we in het huis van een vriend van de vrienden van Elsa en Elleke aan de Sydney Harbour. 15 minuten voordat het aftellen begon gingen we de straat op om een goede spot te veroveren, met uitzicht op de Harbour Bridge. Natuurlijk was het al super druk op straat en probeerde iedereen een mooi beeld van de harbour bridge te vangen. Wij hadden een beter idee. Zo rebels als we zijn, zijn we een hek overgesprongen en belanden we in iemands achtertuin. Het is dan misschien niet zoals het hoort, maar we hadden wel een super mooi uitzicht op de Harbour Bridge!! Het was echt de vetste oud & nieuw die ik tot nu toe heb meegemaakt. Mag ik volgend jaar weer??

Op 1 januari hebben we de Nederlandse traditie proberen voort te zetten en hebben we een duik genomen in de Harbour. Dezelfde dag ben ik weer terug gevlogen naar Nieuw Zeeland. Dit keer had ik gelukkig gezelschap van Elsa. Samen zijn we twee weken gaan reizen in het noordereiland met onze Hyundai Getz. ROADTRIP!

Het voelt echt als of de laatste twee weken van mijn reis voorbij zijn gevlogen. Cruizen door NZ in ons auto’tje was een mooie ervaring. Het was niet alleen handig om van plek naar plek te komen, maar we hebben ook veel meer dingen kunnen doen waar we anders nooit gekomen zouden zijn. Check out my highlights…

Ook op het noordereiland ben ik op zoek gegaan naar een paar adrenaline kicks. Deze heb ik kunnen vinden in Rotorua en Waitomo. In Rotorua ben ik namelijk gaan raften. Dit was niet een easy going raft, maar een wilde rivier ervaring met 5 watervallen en 13 andere obstakels. De hoogst waterval was 7 meter en dit is de hoogste watervallen om vanaf te raften. De adrenaline kwam dus wel even door mijn lijf nadat ik nog steeds in de raft zat en wist dat ik de drop had overleeft! Ik heb al een paar keer eerder geraft, maar deze was by far de beste! Een dag later waren Elsa en ik doorgereden naar Waitomo. Dit is eigenlijk een heel klein dorp (waar niet eens een pinautomaat of benzinepomp is), maar er waren onwijs veel toeristen. Allemaal voor maar één ding: de Waitomo Caves. Deze caves staan bekend om de glowworms die zich in de caves bevinden. Elsa en ik hadden hier een leuk uitstapje geplant. We gingen namelijk tuben in de cave. Waar wij dachten dat dit een relaxte ervaring zou worden, werden we toch nog best op de proef gesteld. We moesten onszelf door de smalste gangen krijgen om bij de plekken van bestemming te komen. Elke keer vroeg ik me weer af: ‘hoe ga ik mezelf nu weer hierdoor heen krijgen’. Daarnaast moest ik natuurlijk ook nog genieten van de glowworms, wat echt onwijs mooi is om te zien in de donkere caves! Super leuke ervaring dus!

Wie kent het niet, de Lord of the Rings & The Hobbit… Vele van jullie zullen denk ik wel weten dat deze films voor een groot deel in Nieuw Zeeland zijn opgenomen. Helemaal niet gek ook, want Nieuw Zeeland heeft echt heel veel adembenemend mooie plekken, waar mooie films opgenomen kunnen worden. Voor mij, als een soort van kleine fan van de films, was het dus wel een must see om naar The Hobbiton te gaan, het dorp van de hobbits. En ik kan je vertellen, dat was echt een leuke ervaring. Eigenlijk sta je natuurlijk gewoon op de opname set van de film. Het grappige is alleen dat het alleen maar buitenkant is en er gewoon niks aan de binnenkant van de huisjes te zien is. Vraag je je trouwens altijd al af hoe de hobbits zo klein kunnen zijn ten opzichte van bijvoorbeeld Gandalf? Hier het antwoord voor je: ze gebruiken een speciale techniek waarbij bijvoorbeeld Gandalf dichter tegen de camera wordt gezet en Bilbo verder weg. Hierdoor creeren ze een visueel effect van een kleine hobbit en een grote Gandalf. (haha, weer wat geleerd vandaag;))

Een andere hele leuke ervaring in het noordereiland was ons verblijf bij achter achter familie van Elsa die in Hamilton wonen. We werden hier super gastvrij ontvangen en werden meteen overal mee naartoe genomen. Hier hebben we ook eindelijk weer een paar goede nachten slaap gekregen, want die hostel bedden zijn allemaal niet echt goed voor je lichaam. Uiteindelijk bleek dat deze familie ook een beach house had in Tairua, in de Coromandels en we werden meteen uitgenodigd om ook daar een paar nachten te slapen. Geen probleem natuurlijk! Geef mij ook maar zo een beach house, want wauw, wat was dat een mooi huis op een super mooie locatie. Helemaal geen straf om in dat huis te verblijven. Toch konden we er niet voor altijd blijven, want we moesten weer op tijd de auto inleveren. Dit deden we in Auckland, onze eind stop van de reis. Hier drong het pas echt tot me door dat ik gewoon nog maar twee dagen had in NZ, voordat ik weer naar huis vloog. Een super raar gevoel: aan de ene kant heb ik zo een mooie tijd gehad in Nieuw Zeeland dat ik die helemaal niet wilde eindigen, maar ik wilde natuurlijk ook heel graag weer mijn familie en vrienden thuis zien.

North Island route:
Wellington --> Taupo --> Rotorua --> Waitomo --> Hamilton --> Tairua --> Coromandel Town --> Auckland
(Ook voor al deze plaatsnamen geldt… start je computer op, ga naar google maps en tik de namen in. Precies, daar ben ik geweest)

En daar zit ik dan nu, mijn blog te schrijven op Shanghai Airport. Na mezelf door de douane heen gepraat te hebben, omdat ik geen officieel e-ticket had voor mijn vlucht en alles op mijn blaadje in het Nederlands was. Ik hoef hier alleen maar over te stappen, maar toch moest ik opnieuw mijn bagage claimen en door customs. Het raarste was nog dat, toen ik net op de ‘arrivals’ was aangekomen, twee mannen mij meteen aanspraken waar ik naar toe ging (met een super gebrekkig Aziatisch Engels accent). Een van de mannen bracht me naar een andere Aziatische man die iets beter te verstaan was en hij zei dat ik een taxi kon nemen en met mijn credit card kon betalen. Ik heb deze man netjes verteld dat ik daar geen behoefte aan had. Zo een makkelijk target ben ik nu ook weer niet. Uiteindelijk zit ik nu dus te wachten voor het inchecken van mijn volgende vlucht en dan ben ik eindelijk thuis! (tegen de tijd dat ik mijn blog online heb geplaatst, ben ik al thuis, maar ik vond dit een mooie toevoeging aan mijn verhaal).

Oke, dan is het nu tijd voor een officieel einde aan mijn blogs en daarmee ook mijn reis. Ik heb echt een top tijd gehad in Nieuw Zeeland en zou dit voor geen goud willen ruilen. Zo veel dingen gezien en meegemaakt die niemand meer van me af kan nemen. Het was een hele ervaring met ups en downs, maar het was het zeker waard.

Voor nu zeg ik ‘Houdoe’, maar ik kom zeker terug met nieuwe verhalen van nieuwe reizen. Want als er één ding is wat ik zeker weet… Ik wil meer zien van de wereld!

Zie jullie snel!
-XOXO-

PS. Super bedankt voor alle lieve berichtjes uit NL tijdens mijn reis! & super leuk om te zien dat zoveel mensen mijn blog hebben gevolgd! Ik hoop dat jullie van mijn verhalen hebben kunnen genieten en laat me weten als er dingen onduidelijk waren. Ik vertel het met alle liefde nog een keer ;)

• 16 Januari 2014 - 10:19

Marije:

Volgende keer gaan we samen!!

• 16 Januari 2014 - 10:31

Elsa:

Was zeker super leuk! Heb je mooi omschreven allemaal. :)